Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Painonhallinta

Lihavuus tarkoittaa tilaa, jossa elimistön rasvan määrä on suurentunut. Rasvakudoksen määrän arvioinnin vaikeuden vuoksi käytetään arvioinnissa epäsuoria menetelmiä kuten painoindeksi (BMI). Indeksi korreloi hyvin rasvakudoksen määrän kanssa, joskin tietyin varauksin. Lihaksikkailla ihmisillä painoindeksin suurentuminen ei johdu rasvakudoksen määrästä, ja rasvakudoksen jakaumasta painoindeksillä ei saa tietoa. Yleensä kuitenkin painoindeksin ylittäessä 25 kg / m2 alkaa kroonisten sairauksien kuten diabeteksen, kohonneen verenpaineen ja nivelrikon ilmaantuvuus suurentua.

Painoindeksiluokat aikuisilla:

Normaalia alhaisempi paino

18,4 tai alle

Normaali paino

18,5 - 24,9

Lievä lihavuus

25,0 - 29,9

Merkittävä lihavuus

30,0 - 34,9

Vaikea lihavuus

35,0 - 39,9

Sairaalloinen lihavuus

40,0 tai yli

Rasvakudoksen sijainnilla on merkitystä terveyshaittojen kannalta: vyötärölle kertyvä (miehille tyypillisempi) rasva on haitallisempaa kuin lantion ja reisien tienoille kertyvä rasva (naisille tyypillisempi).

Lihavuus on nopeasti yleistyvä terveysongelma monissa kehittyneissä maissa, ja se yleistyy myös kehittyvissä maissa. Suomalaisten tutkimusten mukaan lihavuuden vallitsevuus on 30-59 vuotiailla miehillä 19% ja naisilla 18%. Jopa 63 % miehistä ja 49 % naisista on liikapainoisia eli painoindeksi ylittää 25.

Lihomisen myötä rasvasolut suurenevat ja myös niiden määrä suurenee.

Rasvakudoksen muodostama leptiini säätelee keskushermostotasolla ruoanottoa ja energia-aineenvaihduntaa ja osallistuu erityisesti pitempiaikaisen ravinnonoton säätelyyn. Lihavilla leptiinipitoisuudet suurentuneet, mikä aiheuttaa leptiiniresistenssin. Normaalisti leptiinipitoisuuden suurentuessa ruoantotto vähehee ja aineenvaihdunta kiihtyy. Erittäin harvinainen leptiinigenin virhe johtaa jo varhaislapsuudessa vaikea-asteiseen lihavuuteen.

Lihavuus lisää myös seuraavien elintapasairauksien vaaraa:

  • uniapnea-oireyhtymä
  • kihti
  • sappikivet
  • polvien nivelrikko
  • eräät syöpämuodot (rinta- ja paksusuolensyöpä)

Laihduttaminen

Vähäenergiainen ruokavalio

  • Suositeltu laihdutusnopeus on 0,5-1 kg/vk, joka saavutetaan, kun energiansaantia vähennetään 2,1-2,4 MJ (500-1000 kcal)/vrk.

  • Ruoassa on riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita kun suositusten mukaisesta ruoasta saadaan energiaa vähintään 5 MJ (1200 kcal)/vrk.

  • Vähärasvainen ruoka vähentää elimistön rasvan määrää tehokkaammin kuin runsasrasvainen ruoka, ja proteiinien riittävä saanti estää lihasproteiinien hajoamisen.

  • Vältettäviä ruoka-aineita ovat runsasrasvaiset elintarvikkeet sekä alkoholi ja sokeri.

  • Hiilihydraattilähteinä runsaasti suojaravintoaineita ja kuitua sisältäviä kasviksia, marjoja, hedelmiä ja täysjyväviljatuotteita

  • ravintokuitu vähentää nälän tunnetta hidastaessaan mahalaukun tyhjenemistä ja estää ummetusta

Erittäin niukkaenergiaiset ruokavaliot ENE-dieetti (eli VLCD, very low calorie diet) enintään 3,4 MJ (800 kcal)/vrk

  • valmiita dieettivalmisteita, joiden pitkäaikainen käyttö on tarkoitettu vain vaikea-asteisen lihavuuden (BMI > 35 kg/m2) alkuhoitoon lääkärin valvonnan alaisena

  • painon pudotus on 10-12 viikon aikana noin 10 kiloa.

Nopea laihdutus dieetin aikana voi laukaista kihtikohtauksen tai sappikivien ilmaantumisen.

 

Arkiliikunnan merkitys kokonaisenergian kulutuksen kannalta voi olla suurempi kuin esimerkiksi 3-4 kertaa viikossa tapahtuvan erillisen liikuntasuorituksen. Liikunnalla on myös itsessään suojaava vaikutus sydän- ja verisuonitauteja ja diabetesta vastaan, vaikka painon alenemista ei tapahtuisikaan.

Suhteellinen riski-% sairastua kun painoindeksi yli 27:

Kohonnut verenpaine riski kaikilla 2,9 - ylipainoisilla 24,1

Sydäninfarkti 1,9 - 13,9

Rasitusrintakipu 2,5 - 20,5

Aivohalvaus 3,1 - 25,8

Tyypin 2 diabetes 2,9 - 24,1

Kihti 2,5 - 20

Nivelrikko 1,8 - 11,8

Sappikivitauti 2 - 14,3 

Lähteet:

Aro, A et al. (toim). Ravitsemustiede, 2005

Erityisruokavaliot -opas ammattilaisille. Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry (julkaisija). Dieettimedia Oy (2009).

Hyödyllisiä linkkejä:

BMI-laskuri 

Painoindeksistä Tohtori-fi-sivuilla http://www.tohtori.fi/?page=2381134

Tohtori.fi laihdutusklinikka 

Syömistottumusten testi

Pohjoismailta oma haastaja terveelliselle Välimeren dieetille 

Onko vähähiilihydraattinen ruokavalio hyväksi laihduttajalle?

<< Takaisin Ravitsemus-sivulle